Un gran bosc
per M. Pilar Aínsa Coll (Gerent de l’Ateneu de Maó)
Cap de setmana de luxe pels aficionats al conte popular i literari.
La presència de l’escriptor José María Merino el divendres, dia 8 de novembre del 2002 al saló d’actes de l’Ateneu on dissertà sobre el conte i el definí com “… la gracia del cuento popular y de la leyenda es que se han ido transmitiendo a través de un proceso oral, sucediendo de generación en generación han ido transmitiendo esa memoria, y en ellos, la mímica, el silencio y la palabra tienen la misma importancia. No hace falta tener buena voz…”
I ens va fer gaudir encara més quan llegí dos contes literaris de la seva obra.
El mateix dia impartia na Roser Ros el curset organitzat per l’Ateneu conjuntament amb el Consell Insular, i continuaria el dissabte tot el dia a la Biblioteca de l’Ateneu sota el títol: “Dins el gran bosc de les rondalles”. Roser Ros ja és coneguda a Menorca per les seves diferents tasques com a escriptora, pedagoga i excepcional narradora. Per entrar al bosc ens calia l’oïda, la vista, la memòria i la veu. I ens vam preparar i l’acompanyarem per endinsar-nos dins el gran bosc.
Ens portà al món de la fantasia. Les rondalles es convertien en arbres, les arrels en la mitologia grega. Aràbia i els seus fruits, les seves olors, com l’amor de les tres taronges. Les soques, els grans cicles temàtics, com les rondalles d’infants perduts al bosc. I les fulles, n’hi ha tantes com versions, les quals depenen del narradors.
Els dos escriptors coincidien amb la clara diferència d’un conte popular i un conte literari. El conte literari: “…es una estructura sólida de palabras escritas sobre papel que constituye una pieza cerrada en sí misma”.
Amb na Roser vèiem també la rondallística com a constitució oral dels pobles que se l’han feta seva. La mobilitat, els canvis i transformacions que han sofert. Sense oblidar que la rondallística és el lloc on hi ha dipositada tota la saviesa d’una comunitat cultural. Són nius antropològics i evolucionen juntament amb nosaltres. Són obres d’art perquè és un producte capaç de comunicar emoció.
L’anàlisi dels quatre gèneres diferents de la rondallística: animals, orígens, meravelles i d’actualitat o anomenades llegendes urbanes o de rumors.
És molt important que no deixem de somiar i per això volem compartir amb tots vosaltres aquest article datat el setembre passat per na Roser Ros i Vilanova que du per títol: QUI NO SOMNIA, NO ÉS.
Revista N. Núm. 5. Primera època. Les mil i una. Comentari d’esdeveniments al voltant de la narració. Any 2002, pp. 15.